شیددل، محمدحسن (نقاش)

1318-1391، سهرورد. فارغ التحصیل هنرستان هنرهای زیبای تهران است. بورس تحصیل دکوراسیون در رم را دریافت کرد (1329) و از آکادمی هنر این شهر با رتبه عالی فارغ التحصیل شد (1342). نخستین نمایشگاه انفرادی خود را در گالری شووابینگ در مونیخ برگزار کرد (1341) و از آن پس تاکنون نمایشگاه های متعددی را برپا کرده که از آن جمله اند: گالری هنری کاخ نمایشگاه ها در رم (1342)، گالری هنر در گوادلاخارا (1348)، موزه میکو آکانو در مورلیا (1348)، گالری ژروان (1352) و نمایشگاه های دیگری در اتریش، فرانسه، سوییس، امریکا، ایران، مکزیک و ایتالیا. تعدادی فرسک (نقاشی دیواری) را در ایتالیا، فرانسه، مکزیک و امریکا به انجام رسانده است. نخستین بار در سال 1347 برای نقاشی بخشی از کلیسای سان فرانسیسکو در “اوروایان” به مکزیک سفر کرد و در مدت دو سال اقامت در این کشور آثارش را در گالری های شهرهای مختلف آن به نمایش گذاشت. پس از آن به رم بازگشت (1349) و سال بعد به ایران آمد و به تدریس در هنرکده هنرهای ترئینی تهران مشغول شد. در مدت اقامت در ایران سه نقاشی دیواری برای وزارت جهاد کشاورزی به انجام رساند (1355) و مدال نقره نمایشگاه بین المللی رم (1345)، جایزه اول طراحی آکادمی بورکهات در رم (1346) و چینه فوروم در رم (1347) را دریافت کرده است. او از سال 1357 در مکزیک اقامت گزید.

درآثار محمدحسن شیددل، موضوع مذهب همواره مورد توجه بوده است. او با بهره گیری از خطوط و رنگ های اندک در کارش می کوشد انسان هایی انباشته شده از مفاهیم و نشانه ها را به تصویر کشد. حضور مدارهای بیضوی در کار او بر دنیایی اتمی اشاره دارد که هستی بر پایه آن بنا شده است.

وی شاگردانی نظیر حمید شانس، امراله فرهادی، گلباز و کلهر پرورش داد و طی سالهای بعد به مکزیک سفر کرد و فعالیت های هنری خود را در مکزیک ادامه داد و در دی ماه 1391 در مکزیک از دنیا رفت.

نقاشی های دیواری متعددی از وی در کشورهای مختلف به جا مانده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *