یکتایی، منوچهر (نقاش، شاعر)

1398- 1301. زاده تهرانو

از پیشگامان نقاشی نوگرای ایران. تحصیل در دانشکده هنرهای زیبای تهران را نیمه کاره رها کرد و عازم امریکا شد (1323). در سال 1326 زیر نظر اوزنفان تحصیل را در مدرسه عالی هنرهای زیبای پاریس (بوزار) و سپس در امریکا ادامه داد. اولین نمایشگاه انفرادی خود را در گالری بورگنیخت در نیویورک برپا کرد و پس از آن آثارش را در شهرهای واشنگتن، شیکاگو و بالتیمور به تماشا گذاشت (33-1332). در یک نمایشگاه گروهی از مکتب نیویورک در گالری استیبل شرکت کرد و کارهایش چنان مورد توجه مراکز هنری قرار گرفت که موزه مدرن آرت نیویورک ضمن خریداری اثر از او، آن اثر را به مدت دو سال در شهرهای مختلف امریکا به تماشا گذارد. در همکاری با گالری پوپن دکستر در بیش از سی نمایشگاه گروهی و انفرادی شرکت جست. آثار وی در تهران در گالری زند به تماشا گذاشته شد (57-56-1349). او 61 سال است در امریکا اقامت به عنوان یکی از نقاشان شناخته شده امریکایی آثارش در بسیاری از نمایشگاه ها به تماشا در می آید. از وی در عرصه شعر همچنین کتاب های فالگوش، کارنامه سیمرغ، خنظل و خوی کاغذ سفید منتشر شده است.

آثار منوچهر یکتایی که در منابع خارجی در گروه آثار اکسپرسیونیسم انتزاعی طبقه بندی شده، تصاویری با موضوعات طبیعت بی جان، گل ها و تک چهره هستند که با رنگ گذاری های ضخیم عموما بر سطح سفید وسیع بوم نقش بسته اند. منتقد مجله “هنر بین الملل” درباره آثار او می نویسد: در میان تکنیک خشن و بعضی اوقات ملایم به طور کلی می توان چنین گفت که او نقاش خوشبختی ها و حالات ظریف جهان ماست.

روشنی خاص، تاثیری که در اکثر تابلوها روی حالت سفیدی برف مانند دارد و آن را به کار می بندد، رنگ سفید با حالت زنده و درخشنده (که وجه تمایزی برای نقاش در اکثر تابلوها به شمار می رود)، به کارهایش رنگ و بوی شادی و نشاط داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *